XDefiant heeft zijn deuren gesloten, minder dan een jaar na de release van deze gratis arena-shooter van Ubisoft. De producent Mark Rubin heeft zijn functie neergelegd en verklaarde dat er onvoldoende marketing en middelen waren om de game succesvol te maken. Ondanks aanvankelijke populariteit via mond-tot-mondreclame, waren er technische problemen en een gebrek aan content. Rubin nam de beslissing om de game-industrie helemaal te verlaten en richt zich nu meer op zijn gezin.

Waarom heeft XDefiant niet de verwachte populariteit bereikt?

XDefiant kreeg te maken met een gebrek aan effectieve marketing en technische problemen waardoor de spelerservaring niet consistent was. Rubin merkte op dat de game-engine niet geschikt was voor het spel, wat leidde tot netcodeproblemen die de speelervaring negatief beïnvloedden. Een tekort aan middelen voor contentcreatie droeg verder bij aan de problemen.

XDefiant, bedoeld als concurrent van Call of Duty, had de potentie om een succesvol multiplayer FPS te worden. De ontwikkeling door voormalig Call of Duty-producer Mark Rubin gaf veel hoop, maar de random technische problemen en de slechte marketingstrategie verhinderden dat de game zijn volledige potentieel bereikte. Ondanks deze problemen, had de game in de beginfase nog een uitstekende spelersaantallen dankzij positieve mond-tot-mondreclame.