NetEase's Marvel Rivals heeft in korte tijd tien miljoen spelers aangetrokken en aanzienlijk winstgevend gebleken. De CEO van NetEase, William Ding, overwoog echter om het spel te annuleren omdat hij terughoudend was met het betalen voor het gebruik van de gelicentieerde Marvel-personages. Volgens berichten probeerde Ding kunstenaars te overtuigen om originele ontwerpen te gebruiken. Deze annulering zou NetEase miljoenen hebben gekost, maar het spel werd uiteindelijk gelanceerd en blijkt een succes. De huidige focus van Ding ligt op het verkleinen van de bedrijfsportefeuille en het maken van scherpe keuzes, onder druk van recente groeiverminderingen en concurrentie van Tencent en MiHoYo.

Wat zijn de toekomstplannen van NetEase na de release van Marvel Rivals?

NetEase lijkt zijn focus te verschuiven naar een kleinere en meer gefocuste portfolio, waarbij het investeren in buitenlandse projecten is verminderd. De CEO heeft heftige beslissingen genomen die onder andere hebben geleid tot ontslagen en het sluiten van studio's. Het is onduidelijk of NetEase volgend jaar nog games in China zal uitbrengen, omdat er intern veel onzekerheid is.

Marvel Rivals is een actierijk spel dat gebruikmaakt van geliefde Marvel-personages, waardoor het aantrekkelijk is voor fans van het Marvel-universum. Ondanks de aanvankelijke twijfels van NetEase, heeft het spel zich bewezen door miljoenen gamers te trekken en een sterke inkomstenstroom te genereren. Het succes van Marvel Rivals benadrukt de populariteit van games die gebaseerd zijn op gevestigde intellectuele eigendommen, ondanks de uitdagingen waarmee ontwikkelaars momenteel worden geconfronteerd.