Oscars 2024 negeren Greta Gerwig & Margot Robbies Barbie

Jan 23, 2024 4:10 PM

De Oscar-nominaties van 2024 hebben voor verbazing gezorgd bij fans van de film 'Barbie'. Hoewel de film in totaal acht nominaties in de wacht heeft gesleept, ontbreken er twee belangrijke categorieën: Beste Regisseur en Beste Actrice. Greta Gerwig en Margot Robbie, respectievelijk de regisseur en hoofdrolspeelster van 'Barbie', hebben geen nominatie ontvangen voor hun werk, ondanks dat de film wereldwijd $1,4 miljard ophaalde en het de meest succesvolle opening van Gerwigs carrière was. Ryan Gosling werd echter wel genomineerd voor Beste Mannelijke Bijrol voor zijn vertolking van Ken, en America Ferrera voor Beste Vrouwelijke Bijrol. Publieke reacties op sociale media uiten verbazing en teleurstelling over deze opmerkelijke omissies. De uitreiking van de 96e Academy Awards vindt plaats op 10 maart in het Dolby Theater in Los Angeles.

Waar kan ik de volledige lijst met Oscar-nominaties van 2024 vinden?nDe volledige lijst met Oscar-nominaties voor 2024 is beschikbaar op de officiële website van de Academy Awards.

'Barbie', de film die onverwacht hoog scoorde in de box office, is een cultureel fenomeen en heeft de verwachtingen van hoe een film over de iconische pop kon zijn, compleet veranderd. Greta Gerwig staat bekend om haar unieke regiestijl en heeft met deze film bewezen dat ze een breed publiek kan aanspreken. De verontwaardiging over de afwezigheid van een nominatie voor haar en Margot Robbie toont hoe diep de film geworteld is in het huidige culturele landschap en de verwachtingen van de filmindustrie heeft uitgedaagd. Het feit dat de film erkenning krijgt in belangrijke categorieën maar haar filmmaker en hoofdactrice niet, roept vragen op over de criteria van de Oscars.