PlayStation, het bedrijf achter beroemde consoles zoals de PS5 en PS4, staat op het punt om wereldwijd een acht procent van haar personeel te ontslaan, wat neerkomt op ongeveer negenhonderd medewerkers. Dit nieuws werd bevestigd door Jim Ryan, de CEO van Sony Interactive Entertainment die binnenkort zal vertrekken. De ontslagen hebben gevolgen voor verschillende bekende studio's zoals Naughty Dog en Guerrilla Games, maar ook voor de volledige sluiting van SIE London Studio, bekend van de Singstar- en EyeToy-series.

Deze wijzigingen zijn onderdeel van een strategische aanpassing om het bedrijf klaar te stomen voor toekomstige veranderingen in de gamingindustrie en om te blijven voldoen aan de verwachtingen van ontwikkelaars en gamers. Hermen Hulst, hoofd van PlayStation Studios, benadrukt dat de annulering van bepaalde projecten niet gerelateerd is aan het talent en de passie van de medewerkers. Het gaat om een natuurlijk proces waarbij sommige ideeën niet altijd leiden tot succesvolle games. De specifieke games die geannuleerd zijn, zijn nog niet bekendgemaakt. Het is niet de eerste keer dat PlayStation werknemers moet ontslaan; het afgelopen jaar hebben er vergelijkbare reducties plaatsgevonden bij onder andere Bungie en Naughty Dog.

Binnen de industrie zijn soortgelijke bewegingen merkbaar, met ontslagrondes bij grote bedrijven zoals Microsoft, Activision Blizzard, Bethesda, Unity, Twitch, Riot Games, en vele anderen. Dit toont aan dat de game-industrie in een periode van transitie en herstructurering zit.

Waarom ontslaat PlayStation zoveel medewerkers?

PlayStation ontslaat medewerkers als onderdeel van een herstructureringsstrategie om beter voorbereid te zijn op de toekomstige veranderingen in de game-industrie. De nadruk ligt op het voldoen aan verwachtingen van ontwikkelaars en gamers, en op het aansturen van toekomstige game technologieën.

Als achtergrondinformatie: PlayStation is een toonaangevende speler in de gaming industrie, met een historie van populaire consoles en exclusieve spellen. SIE London Studio was significant in het vormgeven van de VR beleving voor PlayStation en hun sluiting markeert een einde van een tijdperk maar ook een shift naar nieuwe focusgebieden voor PlayStation, zoals live-service ervaringen en misschien zelfs een voorproefje van wat PlayStations volgende generatie aanbod zal zijn.