Mark Cerny, de architect van PlayStation-hardware, heeft teruggeblikt op zijn tijd bij Sega in de late jaren '80 en de uitdagende werkconditions daar vergeleken met een sweatshop. Tijdens zijn periode in het Tokyo-kantoor was Sega onder grote druk om te concurreren met Nintendo. Cerny legt uit dat de teams uitzonderlijk klein waren, vaak bestaande uit slechts drie personen die in een zeer korte tijd een spel moesten ontwikkelen. Ondanks de door de president van Sega, Hayao Nakayama, opgelegde druk om veel games uit te brengen, gelooft Cerny dat kwaliteitsproductie met grotere teams belangrijker zou zijn geweest. Hij noemt Sonic the Hedgehog als een voorbeeld waar men uiteindelijk meer middelen op inzet, maar zelfs daar kreeg de maker, Yuji Naka, veel kritiek vanwege het overschrijden van het budget.
Wat waren de werkconditions bij Sega in de jaren '80? nCerny beschrijft de werkomstandigheden als zeer stressvol en vergelijkbaar met een sweatshop, waarbij ontwikkelaars lange uren werkten en onder druk stonden om snel nieuwe titels uit te brengen.nSonic the Hedgehog, in 1991 uitgebracht, zou uitgroeien tot een van de meest iconische franchises in de videogamegeschiedenis. Het spel markeert een belangrijk keerpunt voor Sega en hielp hen te concurreren met Nintendo. De ontwikkeling van Sonic bevestigde ook de waarde van innovatieve ontwerpen en karakterontwikkeling in de gaming-industrie, en legde de basis voor toekomstige titels in het franchise.
Reacties
Nog geen reacties. Wees de eerste!