Silent Hill Maker Reageert op Schokkende Sluiting van Tango Gameworks

Jul 16, 2024 3:20 PM

Silent Hill-maker en regisseur van de aankomende horror-titel Slitterhead, Keiichiro Toyama, heeft gereageerd op de verrassende sluiting van Tango Gameworks door Microsoft in mei 2024. Tango Gameworks, opgericht in 2010 door horrorvisionair en Resident Evil-maker Shinji Mikami, waagde zich aan verschillende genres, van survival horror-game The Evil Within tot ritme-gebaseerde actiegame Hi-Fi Rush en de open-wereld actieplatformer Ghostwire: Tokyo. Toyama benadrukt het belang van consistentie in game-ontwikkeling, verwijzend naar FromSoftware als een goed voorbeeld van een studio die succesvol blijft dankzij herkenbare gameplay stijlen in games zoals Elden Ring, Dark Souls en Bloodborne. Ondanks positieve recensies en twee miljoen spelers in de eerste maand, besloot Microsoft Tango Gameworks te sluiten, samen met Arkane Austin. Xbox-baas Phil Spencer verklaarde dat harde beslissingen soms nodig zijn om een duurzaam bedrijf te runnen.

Waarom heeft Microsoft Tango Gameworks gesloten ondanks positieve recensies en spelersaantallen?n

Microsoft heeft helaas keuzes moeten maken om de duurzaamheid van hun bedrijf te waarborgen. Dit hield in dat ze moeilijke beslissingen moesten nemen, zoals de sluiting van Tango Gameworks, ondanks hun succes.

Tango Gameworks is bekend om het verleggen van genregrenzen. 'The Evil Within' was een pure survival horror-ervaring en 'Hi-Fi Rush' ging de compleet andere kant op met zijn ritmische actie game. 'Ghostwire: Tokyo' combineerde elementen van horror met een open-wereld setting en innovatief gameplay-ontwerp. De variatie in hun titels toont de creatieve kracht van de studio, maar mistte wellicht de consistentie die FromSoftware beroemd heeft gemaakt.