Square Enix Teleurgesteld over Final Fantasy 16, 7 Rebirth, & Foamstars, Richt Zich op Xbox en PC
May 14, 2024 8:53 AMSquare Enix heeft recentelijk zijn financieel rapport voor het fiscale jaar 2023 gepubliceerd, en het lijkt erop dat de verkoop van hun belangrijkste games, zoals Final Fantasy 7: Rebirth, Final Fantasy 16 en Foamstars, achterbleef bij de verwachtingen. Deze resultaten leiden tot een strategieaanpassing, met minder focus op mobiele games en meer aandacht voor consoles zoals Xbox, Nintendo Switch, PlayStation en PC gaming.
Final Fantasy 16 leek aanvankelijk op koers om verkoopdoelen te behalen maar verloor vaart na de lancering. Final Fantasy 7: Rebirth en Foamstars haalden ook niet de gewenste verkoopcijfers. Hoewel Square Enix hoopt dat Final Fantasy 16 zijn 18-maanden doelen uiteindelijk zal bereiken, onder meer door recent uitgebrachte DLC, blijft de situatie voor het bedrijf zorgwekkend. Deze aanpak reflecteert een historisch patroon van hoge verkoopverwachtingen, vergelijkbaar met de situatie rond Lara Croft in 2013. Square Enix heeft tevens ontslagen aangekondigd in de EU en de VS, wat wijst op onzekere tijden voor het bedrijf.
Als antwoord op deze tegenvallende resultaten wil Square Enix nu meer focussen op de uitgave van titels op de grote console platformen en PC. Dit is een interessante verschuiving, zeker gezien dat alle drie de genoemde games exclusief zijn voor PlayStation 5, wat mogelijk bijdraagt aan de wijziging in strategie.
Als extra context, Final Fantasy 16 en Final Fantasy 7: Rebirth maken deel uit van de geprezen Final Fantasy serie, een van de meest succesvolle gamereeksen ter wereld met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1987. De serie staat bekend om zijn diepgaande verhalen, uitgebreide wereldbouw en innovatieve gameplay. Foamstars is daarentegen minder bekend, maar de ondermaatse verkoop van deze titels heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de herziening van Square Enix's publicatiestrategie.
Wat zijn de gevolgen van de aangepaste strategie van Square Enix voor gamers?Gamers kunnen waarschijnlijk een toename verwachten in de beschikbaarheid van Square Enix games op verschillende consoleplatformen en PC. Dit kan leiden tot een breder aanbod van titels buiten het mobiele domein, en mogelijk meer geoptimaliseerde ervaringen voor specifieke platforms.
Jordan Keats
Jordan Keats is een voormalige professionele gamer die nu journalist is, wiens competitieve achtergrond hen een uniek perspectief geeft op esports en multiplayer games. Jordans expertise in strategie en spelmechanismen is ongeëvenaard, en biedt lezers diepgaande inzichten.
Volg ons
Fans
Fans
Fans
It's interesting to see Square Enix making this pivot to console and PC platforms, especially after the reported underperformance of their major titles on mobile. The move aligns with the broad appeal and potential these platforms offer for engaging a wide range of gamers, and I'm curious to see how this shift impacts their future releases.