Starbreeze heeft zijn co-op Dungeons & Dragons project, Project Baxter, geannuleerd en een aanzienlijk deel van zijn ontwikkelteam ontslagen. De focus verschuift nu naar de Payday-franchise, die als centraalelement van de strategie wordt beschouwd. Project Baxter werd in 2023 aangekondigd als een Unreal Engine 5-game en zou in 2026 uitkomen, maar na recente ontwikkelingen werd besloten de focus op Payday te leggen. Het annuleren van het project kostte Starbreeze ongeveer SEK 255 miljoen en CEO Adolf Kristjansson beschreef het als een “moeilijke maar noodzakelijke beslissing.” Starbreeze heeft meer dan 50 miljoen spelers wereldwijd met Payday, wat hen heeft geholpen om financieel succes te behalen.

Waarom heeft Starbreeze Project Baxter geannuleerd?

Starbreeze heeft Project Baxter geannuleerd om zich te concentreren op de Payday-franchise, die uitgebreide wereldwijde belangstelling heeft en als essentieel wordt beschouwd voor de toekomst van het bedrijf. Door een sterke focus en middelen te concentreren op Payday, hoopt het bedrijf sneller innovative gameplay te kunnen ontwikkelen en zijn positie binnen het genre te versterken.

Payday is een succesvolle serie game waarin spelers bankovervallen plannen en uitvoeren, en de franchise heeft een grote schare fans opgebouwd. PayDay 3 is het recente vervolg dat gericht is op het uitbreiden van de online multiplayer ervaring. Starbreeze heeft aangekondigd dat ze nieuwe heist-games in ontwikkeling hebben, evenals spin-offs en projecten met verhalende elementen, wat aangeeft dat ze de franchise verder willen laten groeien en uitbreiden naar nieuwe platformen.