In een recent interview heeft voormalig marketingdirecteur Pete Hines van Bethesda Softworks zijn ervaringen met de studio gedeeld. Hines was betrokken bij de ontwikkeling van iconische titels zoals The Elder Scrolls 3: Morrowind en Skyrim. Hij reflecteerde op de transformaties die Bethesda doormaakte, vooral na de overname door Microsoft in 2021. Hines benadrukte dat de cultuur en de sfeer die eenmaal bestonden, tegenwoordig veranderd zijn en dat Bethesda nu een andere entiteit is dan die waar hij in 1999 begon te werken. De recente sluitingen van studios zoals Arkane Austin en Tango Gameworks benadrukken deze veranderingen in het bedrijf.

Wat zijn de grootste veranderingen die Bethesda heeft doorgemaakt na de overname door Microsoft?

Na de overname door Microsoft heeft Bethesda zijn structuren en operationele methodes drastisch veranderd, met recente sluitingen van game-ontwikkelingsstudio's als Arkane Austin en Tango Gameworks. Hines merkte op dat de sfeer en cultuur van het bedrijf ook veranderd zijn, wat het gevoel oproept dat Bethesda niet meer is wat het ooit was.

Bethesda Softworks is vooral bekend vanwege zijn invloedrijke RPG-reeksen zoals Fallout en The Elder Scrolls. De studio werd opgericht in 1986 en heeft sindsdien een aantal van de meest iconische en goed ontvangen spellen in de gamegeschiedenis ontwikkeld. Met titels als Fallout 4 en Skyrim heeft Bethesda een grote schare fans opgebouwd, maar recente ontwikkelingen zoals de fusie met Microsoft hebben geleid tot zorgen over de toekomst en de richting van de studio. Fans blijven benieuwd naar de impact van deze veranderingen op toekomstige game-releases.