In een recent interview heeft Chris Deering, voormalig baas van PlayStation Europa, onthuld dat de exclusiviteit van het spel Grand Theft Auto 3 strategisch werd verworven uit angst voor de opkomst van de Xbox. Hij vertelde dat PlayStation in de aanloop naar de lancering van de Xbox actief met derde partijen heeft onderhandeld om ervoor te zorgen dat GTA 3 en de volgende twee titels exclusief voor de PS2 zouden blijven. Ondanks dat het onduidelijk was hoe groot GTA 3 zou worden, bleek deze beslissing cruciaal voor de populariteit van de PlayStation.

Waarom was Grand Theft Auto 3 exclusief voor PlayStation?

Grand Theft Auto 3 was exclusief voor PlayStation omdat Sony zich zorgen maakte over de opkomst van de Xbox en de wens om de exclusiviteit van populaire spellen te waarborgen. Dit leidde tot een overeenkomst met Take-Two voor de exclusieve rechten op GTA 3 en de daaropvolgende titels.

Grand Theft Auto 3, uitgebracht in 2001, is een open wereld actie-avonturenspel dat de weg heeft vrijgemaakt voor de toekomstige titels in de franchise. Het markeerde een belangrijke verschuiving van de traditionele top-down perspectieven naar een 3D-werelden, waardoor het een van de meest invloedrijke games in de gamegeschiedenis werd. Deze keuze voor exclusiviteit heeft ongetwijfeld bijgedragen aan het succes van de PlayStation 2, die meer dan 160 miljoen eenheden verkocht.