De directeur van Astro Bot, Nicolas Doucet, heeft gesproken over het succes van de game dat gebaseerd is op slimme AA-ambities. Tijdens de Game Developer Conference 2025 benadrukte hij dat het prima is om een kleinere game te maken, vooral na recente ontslagen in de industrie. Astro Bot won ook twee prijzen, waaronder Beste Audio en Beste Technologie. Doucet merkte op dat het belangrijk was om een compacte game te maken en dat keuzes die de ontwikkelaars maakten, zoals de grootte van het team en het spel, uiteindelijk leidden tot een product dat spelers gelukkig maakt. De teamleden besteedden veel tijd aan prototypen en focus op detail, wat resulteerde in een game die vol karakter zit.

n

Bijvoorbeeld, de oorspronkelijke versie van het einde, waar Astro zichzelf opofferde, was te emotioneel en werd aangepast om het lichter te maken. Het team besloot de personages niet te benoemen om de speelse sfeer te behouden, zodat spelers zelf konden raden wie ze waren. Dit zorgde voor een generatielink tussen gamers die zijn opgegroeid met PlayStation en hun kinderen.

nWaarom is het maken van een kleinere game tegenwoordig belangrijk?

Het maken van een kleinere game is belangrijk omdat het ontwikkelaars in staat stelt om te focussen op kwaliteit en details in een drukke spelletjesmarkt, vooral na recente ontslagen in de industrie. Dit kan leiden tot een product dat authentiek aanvoelt en veel vreugde biedt aan spelers.

Astro Bot is een platformgame die exclusief is voor de PlayStation 5 en is ontwikkeld door Team Asobi. De game bouwt voort op de unieke mogelijkheden van de PS5 en biedt een visueel prachtige ervaring met veel liefde voor detail. Het spel heeft een creatieve combinatie van puzzels, actie en avontuur die het toegankelijk maakt voor zowel nieuwe als ervaren gamers. Astro Bot is niet alleen een eerbetoon aan de PlayStation-geschiedenis, maar ook een manier voor nieuwe generaties om in contact te komen met klassieke karakters.