Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Spectre Divide Sluit Slechts Weken na Console Lancering

Mar 13, 2025 5:41 AM

De free-to-play 3v3 shooter Spectre Divide wordt binnen dertig dagen offline gehaald, zes maanden na de lancering in september 2024. De ontwikkelaar Mountaintop Studios sluit ook zijn deuren, omdat het spel niet de verwachte populariteit en inkomsten heeft gegenereerd. Ondanks een aanvankelijke piek van 400.000 spelers en 10.000 gelijktijdige spelers, is het aantal actieve spelers dramatisch gedaald. CEO Nate Mitchell verklaarde dat ze alle mogelijke opties hebben onderzocht, maar niet voldoende financiering konden vinden om het spel en de studio te ondersteunen. Spelers die sinds de lancering van seizoen 1 geld hebben uitgegeven, ontvangen hun uitgaven terug.

Waarom sluit Spectre Divide zo snel na lancering?

Spectre Divide sluit omdat het niet voldoende actieve spelers en inkomsten heeft gegenereerd om de operationele kosten te dekken, wat leidt tot de sluiting van zowel het spel als de ontwikkelaar Mountaintop Studios.

Spectre Divide biedt een unieke gameplay ervaring met zijn Duality-systeem, waar spelers twee karakters tegelijk kunnen besturen tijdens gevechten. Dit innovatieve concept kreeg aanvankelijk positieve kritiek, maar kan de snel dalende spelersaantallen en de recente trend van mislukte live-service games niet weerstaan.



Alex Riverton avatar
Geschreven door:

Alex Riverton

Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.

Lees meer artikelen van: Alex Riverton

Volg ons

Login or register to join the conversation
Rolling R!ck Rolling R!ck commented on: 2025-03-13 07:42:21
Man, it’s wild how fast the hype train can derail—400k players at launch and still not enough to keep the lights on. Live-service games really are a gamble, and Spectre Divide’s shutdown is another reminder that innovation alone won’t save you if the player base dips.
Stimpy Stimpy commented on: 2025-03-13 07:36:16
It’s always tough to see a game with potential fizzle out so quickly, especially when it brings something fresh like the Duality system. This just goes to show how brutal the live-service market can be—even a strong start doesn’t guarantee long-term survival.
Bekijk meer artikelen