Tim Cain, mede-oprichter van Fallout, heeft in een recente video gesproken over het voortdurende gebruik van geweld in AAA RPG's. Hij legt uit dat de reden hiervoor simpelweg is dat bedrijven zich richten op producten die goed verkopen. Volgens Cain betekent dit dat succesvolle game-types de toekomst van de industrie bepalen. Hij benadrukt dat consumenten met hun aankopen invloed kunnen uitoefenen en dat als genoeg mensen kiezen voor alternatieve games, bedrijven daar naar zullen luisteren. Dit roept vragen op over de rol van marketing en hoe geweldieve actie RPG’s gemakkelijker zijn om te verkopen vergeleken met traditionele RPG’s.

Waarom gebruiken veel populaire games geweld als thema?

Populaire games gebruiken vaak geweld omdat ze beter verkopen, en bedrijven richten zich op de maximale winst. Dit zorgt ervoor dat games met geweld de voorkeur krijgen, omdat ze aantoonbaar miljoenen kopieën verkopen in vergelijking met andere genres.

Fallout is een iconische franchise die bekend staat om zijn post-apocalyptische setting waarin spelers moeten overleven in een door oorlog verwoestte wereld. De serie combineert elementen van verkenning, RPG-componenten en keuzes die de gameplay beïnvloeden. Dit draagt bij aan de discussie over geweld, aangezien spelers in deze wereld vaak geconfronteerd worden met gewelddadige situaties, wat een kenmerk van de franchise is geworden.