In een recente verklaring heeft de voormalige voorzitter van SIE Worldwide Studios, Shawn Layden, gesuggereerd dat Microsoft de potentie heeft om een multi-platform strategie te volgen, vergelijkbaar met Sega. Layden wijst op het feit dat Microsoft de nadruk op hardware lijkt te verminderen ten gunste van het uitbrengen van games op verschillende platforms zoals PlayStation en Nintendo. Hij legt uit dat deze aanpak het moeilijker maakt om 'FOMO' of 'fear of missing out' te creëren, aangezien gamers niet gedwongen worden om alleen op een Xbox te spelen voor toegang tot titels. Hierdoor kan Microsoft zich richten op de groeiende kosten van de game-ontwikkeling door hun software beschikbaar te stellen voor een breder publiek, net zoals Sega deed met de Dreamcast titels.

Wat betekent het voor de toekomst van Xbox als Microsoft meer multiplatform games uitbrengt?

Als Microsoft de trend van multiplatform uitbrengen voortzet, zou dit kunnen betekenen dat de noodzaak voor een Xbox-console vermindert. Hierdoor kunnen ze zich richten op het ontwikkelen van games met een breder bereik, terwijl ze de hardwarezijde van hun bedrijf mogelijk minder prioriteren.

Microsoft's beweging naar een multi-platform strategie is niet geheel nieuw. Sega, ooit een grote speler op de consolemarkt, maakte een vergelijkbare transitie door zich te richten op software ontwikkelin nadat zij hun hardware-productie stopzetten. Dit leidde tot een succesvolle focus op het ontwikkelen van games zoals Sonic the Hedgehog en andere populaire franchises die nu op meerdere gaming platforms beschikbaar zijn.