XBOX Studios Zoektocht naar Nieuw Speltalent eindigt in Sluiting

May 10, 2024 3:26 PM

Recente ontslagen en studiobeperkingen bij Xbox hebben voor consternatie gezorgd in de gamingindustrie. Volgens insider Jason Schreier staat Microsoft voor bedrijfsbrede kostenbesparingen, waarbij de sluiting van drie dochterondernemingen onder ZeniMax slechts het begin lijkt te zijn. Er zijn gesprekken gaande over mogelijke afkoopsommen voor medewerkers van ZeniMax.

De plotselinge sluiting van de studio's Tango Gameworks en Arkane Austin heeft vragen opgeroepen. Xbox-CEO Matt Booty legt uit dat de studio's onvoldoende bemand waren, ondanks signalen vanuit het management over onderbezetting. Hi-Fi Rush had net een vervolg gepitcht bij Tango Gameworks, en Arkane Austin had onlangs Redfall uitgebracht, wat helaas tegenviel in zowel reviews als verkoop. Dit benadrukt de onvoorspelbaarheid en de harde realiteit in de game-industrie waar zelfs succesvolle titels geen zekerheid bieden.

Wat betekent de sluiting van deze studio's voor de toekomstige games van Xbox?nDe sluiting van Tango Gameworks en Arkane Austin kan ertoe leiden dat projecten die in ontwikkeling waren, worden geannuleerd of opgeschort. Bovendien kan het gevolgen hebben voor de diversiteit en de hoeveelheid Xbox-gerelateerde games in de toekomst. Het is een verlies voor de gaming community en roept vragen op over het vermogen van Xbox om een gevarieerd portfolio van games te behouden.

Als aanvullende informatie: Tango Gameworks was bekend van de titel Ghostwire: Tokyo, een actie-avontuur game die lof ontving voor zijn unieke visuele stijl en sfeer. Arkane Austin heeft eerder gewerkt aan Prey, een sci-fi first-person shooter die ook positief werd ontvangen. Hun recente project, Redfall, een open-wereld co-op shooter, had echter een matige ontvangst en dit zou een factor kunnen hebben gespeeld in de besluitvorming van Microsoft met betrekking tot de sluiting van de studio.